Hamulec służy do zmniejszania prędkości pojazdu samochodowego lub do utrzymywania go w bezruchu .
Prawidłowość i skuteczność działania hamulców decydują o sprawności oraz bezpieczeństwie ruchu drogowego.
Podkategorie
Klocki hamulcowe to jeden z najważniejszych elementów układu hamulcowego.
Właściwy dobór klocków hamulcowych ma duży wpływ na sprawność hamulców.
Tarcze hamulcowe jest to główna część tarczowego układu hamulcowego.
Na trwałość tarcz ma ogromny wpływ prawidłowy ich montaż.
Szczęki hamulcowe jest to nie nieruchomy element bębnowego układu hamulcowego, wyposażony w okładziny cierne.
W trakcie hamowanie szczęki są dociskane za pomocą rozpieracza do powierzchni ciernej bębna hamulcowego.
Tłoczki hamulcowe, jeden z podstawowych elementów hydraulicznego układu hamulcowego.
Od jego sprawności w dużym stopniu zależy skuteczność hamulców.
Stan tłoczka zacisku odpowiada także za prawidłowe, równomierne zużycie klocków hamulcowych.
Rolą zacisku hamulcowego jest przekazywanie siły hamowania z przewodów hydraulicznych na elementy cierne.
Do zacisku doprowadzone są przewody hydrauliczne.
Ciśnienie wywiera nacisk na tłoczek, który z kolei naciska na klocki. Te, w wyniku dociśnięcia do tarcz, wytwarzają tarcie, co umożliwia spowolnienie i zatrzymanie samochodu.
Zestawy naprawcze zacisków hamulcowych to najczęściej zestaw uszczelek tłoczka.
Podczas każdorazowej wymiany klocków hamulcowych powinno się sprawdzać stan osłon (tzw. kurzówek ).
Jakiekolwiek uszkodzenie tego elementu w dalszym okresie powoduje uszkodzenie - zatarcie tłoczka, a co za tym idzie obniżenie jakości hamulca.
Cylinderki hamulcowe to element hydrauliczny bębnowego układu hamulcowego.
Cylinderki wywierają nacisk na szczęki, powodując ich docisk do bębna.
Najczęstszą przyczyną awarii cylinderka jest uszkodzenie osłony tłoczka, co doprowadza do jego zatarcia.
Wymieniając klocki hamulcowe, należy zwrócić uwagę na stan sprężyn mocujących, sworzni prowadnic jarzma, a w razie jakichkolwiek wątpliwości co do ich stanu należy dokonać wymiany na nowe.
Unikniemy w ten sposób niespodzianek typu zacieranie klocków hamulcowych, czy też stuki dochodzące z rejonu zacisków hamulcowych.
Ich stan ma duży wpływ na bezpieczeństwo.
Przewody, wężyki hamulcowe, noszące jakiekolwiek ślady uszkodzeń, pęknięć należy bezwzględnie wymienić na nowe.
Często w samochodach, w których długo nie był wymieniany płyn hamulcowy dochodzi do zmniejszenia średnicy przepływu w wężyku.
Powodem tego jest spadek skuteczności hamulca.
Bęben hamulcowy jest to główny element bębnowego systemu hamulcowego.
System bębnowy posiada wady oraz zalety.
Do zalet zaliczmy małą siłę konieczną do uruchomienia, dlatego też na takim układzie najczęściej oparty jest hamulec pomocniczy.
Wadą jest większa podatność na przegrzewanie się, co zmniejsza skuteczność hamowania.
Linki hamulcowe stosowane są w celu uruchomienia hamulca ręcznego (pomocniczego).
Uszkodzenie, zatarcie linki hamulca to najczęstsza przyczyna niesprawności hamulca ręcznego.
Odpowiedni montaż nowych linek zapewnia prawidłowe działanie hamulca.
LINKA HAMULCOWA LINKA HAMULCOWA
LINKA HAMULCOWA PRZEDNIA LINKA HAMULCOWA PRZEDNIA
LINKA HAMULCOWA TYŁ LINKA HAMULCOWA TYŁ
TARCZA HAMULCOWA PRZEDNIA WH-JEEP TARCZA HAMULCOWA PRZEDNIA WH-JEEP
ŁĄCZNIK LINEK HAMULCOWYCH ŁĄCZNIK LINEK HAMULCOWYCH